Klant C was een groothandel die ooit een stevige klantenbasis en een uitstekende reputatie onder installateurs had. Na een moeizame overname en enkele ongelukkige managementkeuzes verzeilde het bedrijf in zwaar weer.
De vraag
De transitie
Klant A was een onderaannemer voor grotere spelers en werkte door de grote concurrentie altijd aan de laagste prijs. Daardoor stond de werkdruk voortdurend op een zeer hoog en de winstmarge op een zeer laag peil. Ondertussen was de markt aan het evolueren naar meer complexe technieken die Klant A niet in huis had. Klant A leek in alles op een familiebedrijf dat zijn beste tijd had gehad…
In eerste instantie werden hoger gekwalificeerde medewerkers aangetrokken. De bedrijfsprocessen werd geoptimaliseerd en gemonitord. De bestaande medewerkers kregen meer verantwoordelijkheid en alle resultaten werden doorlopend geëvalueerd in ‘one-to-one’ gesprekken, zodat planning, productie, installatie en kostenbewaking continu onder controle waren.
Door het aantrekken van gekwalificeerde medewerkers en het verbeteren van de werkprocessen hebben we Klant A volledig anders kunnen positioneren in de markt. Van onderaannemer tegen de laagste prijs is klant A nu een gewaardeerde leverancier van geïntegreerde systemen voor belangrijke industriële klanten.Vandaag kan Klant A trots zijn op een EBITDA van meer dan 8% en er is een robuuste basis gelegd voor nog meer groei.